دنیای‌اقتصاد : بانک مرکزی تحولات بازار مسکن پایتخت در نیمه پاییز را منتشر کرد.

مطابق با این گزارش، در آبان ماه سال‌جاری، حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه‌های املاک شهر تهران کمی از سطح حداقلی فاصله گرفت و به حدود ۴ هزار و ۱۰۰ فقره رسید. به این ترتیب، بازار مسکن کمی از ابررکود شکل گرفته در بخش معاملات فاصله گرفت و نسبت به ابتدای فصل پاییز، با ۵/ ۱۹درصد افزایش حجم معاملات مواجه شد. این در حالی است که حجم معاملات ثبت شده در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بازار مسکن در شرایط رونق به سر می‌برد، بیش از ۴۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

در این میان، تحولات قیمتی بازار مسکن نیز در نیمه پاییز قابل‌توجه است. آن‌طور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران پس از یک دوره استراحت یک ماهه(قیمت مسکن در مهرماه پس از دو ماه کاهش پیاپی، تقریبا با ثبات مواجه شده بود)، مجددا کاهش یافت. به‌طوری‌که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، به۱۲میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید که نسبت به مهر معادل ۲ درصد کاهش داشته است.

همین‌طور میانگین قیمت مسکن در آبان نسبت به آبان سال گذشته معادل ۸/ ۳۵درصد افزایش داشته است. آبان ماه سال گذشته، میانگین هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران، معادل ۹ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان بوده است. نکته جالب آنکه در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. در این دو منطقه متوسط قیمت هر واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب معادل ۶/ ۱۹ درصد و ۱/ ۴۶درصد افزایش را نشان می‌دهد. در عین حال، به گزارش بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان سال‌جاری، موید رشد به ترتیب ۴/ ۳۱ و ۷/ ۳۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همین‌طور بررسی تحولات هشت ماه بازار مسکن در سال‌جاری نشان می‌دهد: در ۸ ماهه ابتدایی سال‌جاری، معادل ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی معامله شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، معادل ۲/ ۵۶ درصد کاهش داشته است. در این بازه زمانی نیز میانگین هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران معادل ۱۲میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱/ ۷۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
@arcgroup_realestate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *